مجله خواب برمن

مموری فوم تشک چه نوعی باید باشد

توسط دانستنی های تشک و کالای خواب, مجله برمندر 15 اسفند 1397

مموری فوم های جدید، با تکنولوژی پیشرفته و راحتی بسیار زیاد پیشنهاد جدید تولیدکنندگان تشک هستند و در زمان کمی بسیار مورد توجه قرارگرفته اند. اگر شما جزو افرادی هستید که تشک های مموری فوم را ترجیح می دهید، باید بدانید که کدام تشک مموری فوم برای شما مناسب ترین است. در اینجا چند نکته کلیدی برای تعیین نوع مموری فوم ذکر می گردد.

انتخاب مموری فوم مناسب

سفتی

ILD مشخصه ای است که برای بیان میزان سفتی مموری فوم به کار می رود. یک مموری فوم می تواند به سختی سنگ یا به نرمی پر باشد. سختی مموری فوم برای افراد ب وزن های متفاوت یکسان نیست. لایه بالایی در مموری فوم ها می تواند نرم باشد و لایه های زیرین سفت تر باشند. این نوع پیکره بندی مموری فوم ها بیشتر بر افرادی که وزن بیشتری دارند متمرکز است. از سوی دیگر اگر لایه پایینی بیش از حد نرم باشد، در افراد سنگین وزن منجر به برآمدگی تشک در برخی حالات خوابیدن و آسیب به ستون فقرات خواهد شد. افرادی که به پهلو می خوابند نقاط فشار بیش تری نسبت به افرادی که به پشت می خوابند به تشک هایی با سفتی یکسان وارد می کنند. بنابراین هنگام انتخاب مموری فوم تشک باید به نحوه خوابیدن خود دقت کنید.

وزن

تراکم همان وزن مموری فوم است که در میزان قدرت و دوام مموری فوم تأثیرگذار است. تراکم مموری فوم می تواند از یک تا هفت پوند بر فوت مربع باشد. اغلب افراد تراکم استاندارد برای دوام بیشتر مموری فوم را 5 پوند بر فوت مربع می دانند اما هم اکنون کمپانی های تشک ضمانت نامه های بالاتری را برای محصولات با تراکم پایین تر ارائه می دهند. سوالی که مطرح می شود این است که آیا تکنولوژی تولید فوم پیشترفتی داشته که فوم های با تراکم و هزینه خرید کمتر بتوانند به اندازه کافی مناسب باشند یا فروشندگان فقط برای افزایش فروش فوم های با تراکم کمتر، ضمانت نامه های بالاتری برای آن ها ارائه می دهند؟ متأسفانه تنها باید منتظر گذر زمان و بازخورد مصرف کنندگان این مموری فوم ها باشیم.

بازگشت فوم

انعطاف پذیری فوم (میزان قابلیت فوم برای بازگشت به حالت اولیه) یکی از عوامل تعیین کننده است. هم اکنون تشک های هیبریدی تولید شدند که شخص در اولین لایه آن ها فرو می رود و لایه دوم آن ها شخص را به حالت اولیه بر می گرداند.

جریان هوا

بسیاری از مواد اولیه مموری فوم های سنگین تر تکنولوژی سلولی بسته ای دارند که مانع از جریان هوای مناسب شده و در نتیجه منجر به گرم شدن تشک در زمان خواب می شوند. برخی از کمپانی ها با تزریق ژل به مموری فوم ها به آن ها این امکان را می دهند که جریان هوا به راحتی عبور کرده تشک خنک بماند. با این حال انتقاداتی بر این تکنولوژی وارد است و این ژل ها تنها برای زمان کوتاهی می توانند تشک را خنک نگه دارند و پس از گذشت مدت کوتاهی گرم تر از مموری فوم های قدیمی می شوند. در حال حاضر تشک های tempur pedic و tempur-pedic rhapsody breeze با استفاده همزمان از تزریق ژل و و یک پوشش خنک کننده (با قابلیت جریان یافتن هوای بیشتر) توانستند مشکل گرمای تشک را حل کرده و با استفاده از این سیستم دمای بدن را در حدود 3 درجه کاهش دهند. همچنین تشک tempflow مجهز به سیستمی شدند که دارای منافذ تهویه ریزی برای انتقال و جریان یافتن هوا در لایه های پایینی است. با به کار بردن این سیستم، ضرورت استفاده از مموری فوم های با تراکم پایین برای افزایش جریان هوا را از بین می رود.

فوم های سازگار با محیط زیست

در زمان انتخاب یک تشک مموری فوم، باید به این نکته توجه کنید که برخی از تشک های مموری فوم دارای رایحه شیمیایی هستند که ممکن است برای برخی از کاربران خوشایند نباشد. با این حال به نظر می رسد که برخی از کمپانی ها برای رفع این مشکل راه حل هایی یافته اند که هم اکنون ادعا می کنند که تشک های آن ها سازگار با محیط زیست هستند و منجر به انتشار هیچ گاز یا رایحه ای نمی شوند.

لایه ها

همانطور که قبلاً هم گفته شد، مموری فوم های بسیاری از بیش از دو لایه ساخته شده اند. هر لایه می تواند وظیفه متفاوتی را بر عهده داشته باشد و هر چه لایه ها بیشتر باشند، احتمال فرو رفتن و گود شدن تشک کمتر خواهد بود. با این حال همانطور که تعداد زیاد لایه های سفت منجر به زیاد سفت بودن تشک یا گود شدن آن می شوند، تعداد زیاد لایه های نرم نیز منجر به کاهش پشتیبانی و استقامت و فرو رفتن تشک می گردند.

ضمانتنامه

همانطور که قبلاً هم اشاره شد، تشک های با تراکم بالاتر دوام بیشتری دارند اما نکته مهم این است که کیفیت و انعطاف پذیری (حالت برگشت پذیری) آن ها نیز حفظ شود. اگر چه این واقعیت که کمپانی های با تجربه محصول خود را به مدت طولانی تری ضمانت می کنند یک نشانه خوب هست اما باید به مواردی که تحت پوشش ضمانت قرار می گیرند نیز توجه کرد.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    سبد خرید