مجله خواب برمن

نگهداری از ملحفه

توسط دکوراسیون اتاق خواب, روتختی ها, مجله برمندر 26 اسفند 1397

جنس پارچه ملحفه تنها مربوط به نوع الیاف به کار برده نمی شود. کیفیت نخ مصرفی، تراکم بافت ( گرماژ پارچه )، یک دست بودن بافت، کیفیت چاپ و رنگ، میزان آبرفت پارچه، نوع تکمیل و لطافت از دیگر شاخصه های اصلی پارچه ملحفه خوب است.

پارچه ملحفه پنبه ای (صددرصد پنبه) بهترین نوع جنس ملافه است.

لازم است که بدانیم پارچه ملحفه نخی چیست؟ ملحفه نخی به پارچه ای گفته می شود که درصد غالب و بیشتر آن از نخ ویسکوز یا پنبه (کتان) باشد و نشانه واضح آن، زیردست لطیف و نرم آن است. پیشنهاد می شود برای ملحفه تابستانی از جنس پارچه تترون طرح دار یا ساده استفاده کنید.

نگهداری از ملحفه

-ملحفه ها را بطور منظم بشویید تا از تشکیل غبار، کثیفی و … روی آنها جلوگیری شود.

-از مواد شوینده قوی و سفیدکننده استفاده نکنید این مواد به شدت به الیاف ملحفه ها آسیب میرساند.

-ملحفه ها را در دمای محیط خشک کنید و بلافاصله بعد از خشک شدن آن را تا کنید تا چروک نشود.

-از خشک شدن کامل ملحفه ها اطمینان کسب کنید چرا که ملحفه های نم دار محل مناسبی برای رشد کپک ها هستند.

نحوه شست و شوی رو تختی ها:

در بستر شما چه چیزهایی وجود دارد؟
اگر بتوانید ملحفه های تخت خود را زیر میکروسکوپ بگذارید، از آن چه می بینید متعجب شده، حالتان بد خواهد شد. تقریباً هر ملحفه دارای غباری است متشکل از باگ ها (موجودات ریز میکروسکوپی) که از سلول های مرده پوست تغذیه می کنند.
این موجودات ریز زنده در همان بستری که شما می خوابید، زندگی می کنند، تولید مثل می نمایند و می میرند! تنها راه کنترل این موجودات زنده شستشوی منظم کالاهای خواب است. در غیر این صورت احتمال افزایش آلرژی و حتی کاهش سیستم ایمنی در بدن شما وجود دارد.
غبارهای ناخالص تنها چیزهای پنهان بستر شما نیستند، موارد زیر را نیز به آن اضافه کنید:
• سلول های مرده پوست، بدن شما حدود یک میلیون سلول پوست را هر روز از دست می دهد. این روند در زمان خواب نیز اتفاق می افتد. متأسفانه سلول های مرده اسنک های خوشمزه ای برای باگ ها هستند.

 ملحفه ها را چند روز یک بار باید شست؟

• در شستن ماهی یک بار ملحفه ها تجدید نظر کنید. ملحفه ها حداقل باید یک هفته در میان و بهتر است هر هفته شسته شوند.
• بالش های قابل شستشو را حداقل باید دو بار در سال شست. بالش ها می توانند مرکز کپک، قارچ و باکتری و منجر به اسهال، آسم و برونشیت شوند. اگر تاکنون بالش خود را نشسته اید، بهتر است آن را دور انداخته، بالشی جدید بخرید.
• اگر از بیمار مراقبت می کنید، ملحفه ها را هر روز عوض کنید و نگذارید او دوره نقاهت را در بستری پر میکروب بگذراند. اگر این امکان برای شما وجود ندارد، حداقل روبالشی او را هر روز عوض کنید.
بسیاری از خانم ها برای اینکه رنگ و کیفیت ملحفه ها، روبالشی ها و روتختی را حفظ کنند، آن ها را با آب ولرم و دور کند ماشین لباسشویی می شویند. در حالی که رابرت ویتز، میکروبیولوژیست معتقد است که روبالشی ها و روتختی ها، یکی از بهترین مناطق برای ایجاد آلرژی و حفظ گرد و غبار هستند. بنابراین باید تمامی کالاهای خواب را دست کم هر دو هفته یک بار با دور تند ماشین و یا آب کاملاً داغ بشویید و برای اینکه از آلرژی زا شدن آن ها جلوگیری کنید باید این کالاها را به دور از گرد و غبار محیط بیرون و در داخل خانه خشک کنید.
پارچه های سفید و ملحفه ها به سرعت لک می شوند. پاک کردن تمامی این لکه ها کار آسانی نیست. پیش از شستشوی لباس لکه دار با آب و صابون روی لکه چند قطره آبلیمو بچکانید، سپس روی بخار آب جوش قرار دهید تا بخار از لا به لای تاروپود پارچه عبور کند. چند مرتبه تکرار این کار موجب کم رنگ شدن لکه می شود. پس از محو شدن لکه، پارچه را به آرامی با آب سرد بشویید.
هتل ها برای سفید نگه داشتن پارچه های سفید آن ها را در یک فرایند 3 مرحله ای می شویند. استفاده از این روش باعث می شود که در مدت کوتاهی لباس هایمان به گونی های نخ نما، تبدیل شود.
مراحل زیر برای شست و شوی پارچه های سفید در هتل ها به کار برده می شود:

شست و شو با مواد پاک کننده

1- تمیز و سفید کردن پارچه ها در هتل، با استفاده از مواد شوینده معمولی است. پس بدون نگرانی البسه سفید خود را با مواد شوینده معمولی بشویید.
شست و شو با نرم کننده ها
2- شست و شو با نرم کننده هاست. در این مرحله، پارچه های سفید، با یک نرم کننده و بدون استفاده از سایر مواد، شسته می شوند.

شست و شو با سفیدکننده ها (وایتکس)

3-نهایتاً پارچه های سفید با وایتکس شسته می شوند تا سفید شده و کلیه لکه های آن ها گرفته شود.
مطمئناً شما قصد ندارید لباس های زیبایتان را از بین برده و در سه مرحله آن ها را بشویید. اما اگر هر از چند گاهی پس از شست شو با مواد شوینده و آب کشیدنشان، آن ها را با سفیدکننده نیز بشویید، نتیجه خوب خواهید گرفت.
لباس شویی را پر نکنید:نکته دیگری که برای شست و شوی البسه سفید باید رعایت کرد این است که لباس شویی خود را حداکثر تا سه چهارم ظرفیت آن پر کنید تا به این ترتیب مواد شوینده به خوبی در تار و پود پارچه ها نفوذ کرده و آن ها را پاکیزه کنند.
معجزه آمونیاک و موارد شوینده:راه دیگری که نتیجه نسبتاً مساعدی به ما داد این بود که از یک فنجان نرم کننده و نصف فنجان آمونیاک (بدون استفاده از مواد شوینده) توانستیم پارچه های خود را سفید کنیم.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    سبد خرید